Een regelmatige check up van je website bevelen wij warm aan. Biedt je site nog precies wat je oorspronkelijk voor ogen had? Zijn er voortschrijdende technologische ontwikkelingen waarmee je online nog beter uit de verf kunt komen? Is alle content op je website nog actueel? Wij zetten een aantal belangrijke aandachtspunten die je in de periodieke toets van je website mee kunt nemen op een rij:

Look and feel

Wanneer je website ouder dan drie jaar is, is het verstandig om te checken of ze goed wordt weergegeven op telefoons en tablets. Zijn de teksten nog goed leesbaar, worden de afbeeldingen netjes geschaald en verdwijnt er niets uit beeld… Als je bij deze controle tegen zaken aanloopt die er niet goed uitzien, kun je overwegen om over te stappen op webpagina’s met responsive design. Hierbij wordt gedetecteerd welk apparaat wordt gebruikt, waarna de beeldweergave zich automatisch aanpast aan de resolutie van het beeldscherm.

Snelheid

Eveneens belangrijk voor het sterk toenemende mobiele websitebezoek, is dat je website niet ‘te zwaar’ is. Ook bezoekers met een iets oudere telefoon willen acceptabele laadtijden. Door afbeeldingen goed te comprimeren kun je vaak al veel winst behalen, maar er zijn nog meer zaken waar je aan kunt denken. Als je gebruik maakt van een content management systeem als WordPress, check dan of er geen plugins zijn die onnodig worden meegeladen. En heb je de ‘caching’ al aangezet? Hiermee kunnen bepaalde onderdelen van de website sneller worden opgeroepen, wat de laadtijden aanzienlijk verkort.

Content is King

Waar zijn je klanten in geïnteresseerd? Zoek in Google op de zoektermen waarop je gevonden wilt worden en ga na hoe je scoort in de ranking. Kom je erachter dat je toch wat bent weggezakt in de zoekresultaten? Keep calm en denk aan het aloude credo ‘content is king’. Plaats relevante blogs of nieuws met actuele informatie over je bedrijf op je website. Als het goed is, verwerk je de sleutelwoorden waarop je gevonden wilt worden automatisch in de nieuwe teksten. De nieuwe, relevante content doet vaak wonderen voor je bezoekersaantallen.

De actualiteit van je site

Vaak wordt vol goede moed begonnen met het plaatsen van blogs, nieuws en wetenswaardigheden, maar zakt de aandacht na een tijdje weer weg. Soms is het simpelweg beter om alle oude content te verwijderen en weer opnieuw te beginnen. Met frisse energie en een slim plan om de website ditmaal wél consequent te blijven vullen….Ook bij de ‘statische pagina’s’ is het goed om zo nu en dan een controleslag te maken. Klopt het product- en dienstenaanbod nog? Zijn de prijzen correct, de foto’s nog actueel? Zorg dat je website op alle fronten bijgewerkt is. Het draagt allemaal bij aan de professionaliteit die je online uitdraagt.

Veiligheid voor alles

Maak je gebruik van een CMS, dan is het van belang dat die up-to-date blijft. Dat geldt ook voor de plug-ins en thema’s die je hierbinnen gebruikt. Ga na of de wachtwoorden die je gebruikt sterk genoeg zijn en of deze onlangs nog zijn vernieuwd. Verder raden we aan om een plug-in te gebruiken die hackpogingen blokkeert en verdachte activiteiten op de site detecteert en rapporteert. Daarnaast adviseren wij een SSL-certificaat te installeren voor versleuteling van het dataverkeer tussen de hostingprovider en de websitebezoeker. Daarvoor word je beloond met een slotje in de adresbalk van de webbrowser. Steeds meer websitebezoekers beschouwen dat als het bewijs dat ze met een betrouwbare website te maken hebben. Ook Google is dol op het slotje en beloont het met een hogere ranking in de zoekresultaten.

Analyse websiteverkeer

Tot slot: raadpleeg met enige regelmaat de analysetool waarin je de bezoekersstatistieken voor je website kunt inzien. Analyseer op welke pagina’s of berichten het meeste is geklikt. Zo zie je waar de interesse van je klanten naar uitgaat. Probeer na te gaan of het aantal ingevulde contactformulieren of telefoontjes dat meetbaar vanaf je website afkomstig is, correspondeert met de bezoekersaantallen. Wellicht kun je op je homepage een betere ‘call to action’ plaatsen zodat de drempel om contact met je op te nemen, lager wordt.

Voor ons is het onderhouden van websites dagelijks werk, maar wij snappen dat sommige handelingen of gebruikte termen wat complex kunnen zijn. Heb je vragen, laat het ons weten. We helpen je graag verder!