Al bekomen van de stortvloed aan mails over de implementatie van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensverwerking? De meeste ondernemers zijn inmiddels wel doordrongen van het feit dat de nieuwe privacywet meer is dan een kortstondige hype. De AVG is een feit waar we allemaal aan moeten geloven. De nieuwe wet geeft individuele personen meer zeggenschap over hun gegevens. Als bedrijf moet je kunnen aantonen dat je zorgvuldig en veilig met de gegevens van klanten en medewerkers omgaat. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe doe je dat? In elk geval is het belangrijk dat de werkplek goed is ingericht. We geven hier graag wat tips over:

Tip 1: Hou je omgeving veilig

Hackers blijven er altijd en ze worden steeds slimmer. Geef ze dus geen enkele kans om er vandoor te gaan met waardevolle persoonsgegevens. Zorg ervoor dat de beveiliging op orde is! Een paar concrete maatregelen:

  • Check regelmatig of er veiligheidspatches aankomen (of al beschikbaar zijn) van het operating systeem (OS) en je applicaties. De meeste leveranciers hebben hiervoor een schema dat je kunt raadplegen. Draai deze patches meteen als ze beschikbaar zijn. Ook kwaadwillenden zien immers wat voor patches er uitkomen en weten zo meteen wat de zwakke plekken in het systeem zijn.
  • Installeer een antivirusprogramma om malware buiten de deur te houden. Voor een antivirus programma geldt hetzelfde als voor alle andere software: hou het up to date.
  • Zorg ervoor dat dataverkeer dat over de lijn gaat (bv alle mails) encrypted worden verzonden, zodat ze niet gelezen kunnen worden. Ook is heel verstandig om je files en documenten encrypted op te slaan. Veel software doet dit automatisch, maar check dat wel even.

Tip 2: Gebruik Two Factor Authentication (2FA)

Met Two Factor Authentication wordt elk account beveiligd met een extra code die alleen de gebruiker kent. Gebruikers moeten niet alleen een user name en wachtwoord invoeren, maar ook nog een extra beveiligingscode die per mail of sms wordt toegestuurd. Dubbele controle dus! Vooral als je medewerkers vaak buiten de deur werken, is het een veilig gevoel te weten dat de toegang tot hun account goed beveiligd is.

Tip 3: Beveilig alle devices waarop je medewerkers inloggen

Zakelijk en privé lopen steeds meer in elkaar over. Veel mensen gebruiken hun zakelijke laptop of smartphone ook privé en vice versa. Even de mail te checken, thuis rustig aan documenten werken of andere dringende werkzaamheden doen. Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers hun eigen laptop en smartphone goed beveiligen met patches, virusscanners, encryptie etc…? Enkele jaren geleden kregen we deze vraag erg vaak. Vandaar dat wij een oplossing hebben ontwikkeld: Werkplek Standby. Daarmee kan volledig én veilig in de cloud worden gewerkt. Binnen een vertrouwde, gebruikersvriendelijke werkomgeving.

Helemaal AVG proof

Het mooie is dat onze dienstverlening ook perfect inhaakt op de verscherpte privacywetgeving. Met Werkplek Standby kunnen medewerkers overal ter wereld veilig inloggen en werken op het bedrijfsnetwerk. Ze hebben direct toegang tot hun mail en office-applicaties, maar kunnen ook andere bedrijfssoftware programma’s aan hun virtuele werkplek toevoegen.

Werkplek Standby wordt ingericht met alle benodigde applicaties inclusief encryptie en Two Factor Authentication. Daarnaast wordt het ook beheerd inclusief patches en virusscanners. Daarmee zorgen we ervoor dat je omgeving altijd veilig en AVG proof is.

Wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden van Werkplek Standby. Neem gerust contact met ons op!