Ransomware? Zo lossen we dat op

Ook bij ons is de vrijdagmiddag het minst productieve dagdeel van de week. Maar als het moet, dan zijn we er! Zo kregen we afgelopen vrijdag een alarmerend telefoontje van een van onze klanten. De medewerkers konden niet meer bij de bestanden komen. Grote paniek dus want het complete klantenbestand, de financiële administratie en andere gevoelige informatie waren ineens weg!

Een gevalletje ransomware

Na enig onderzoek bleek dat het om een typisch geval van ransomware ging. Een van de medewerkers had een mail in zijn inbox gekregen met daarin een onveilige link. Hiermee was de malware op het netwerk terecht gekomen. In eerste instantie was het onduidelijk wat er aan de hand was. Technisch gezien werkte de omgeving immers nog perfect, alleen de bestanden waren onleesbaar gemaakt.

Betalen? Geen haar op ons hoofd!

De gebruikers kregen het verzoek een grote som geld over te maken. Pas dan zouden ze weer bij de bestanden kunnen. Natuurlijk hebben we geen seconde overwogen om hierop in te gaan. Daarmee moedig je dit soort afpersers alleen maar aan. Bovendien is het nog maar zeer de vraag of dit soort criminelen de bestanden na betaling ook echt weer vrijgeven.

Een slimme list

Onze klant zat echter met een probleem. Het bedrijf werkte nog op een lokaal netwerk en het zou zeker 4-5 dagen duren om die omgeving weer aan de praat te krijgen. Dat betekende dat er een paar dagen niet gewerkt zou kunnen worden. Een dure grap waar geen enkele ondernemer op zit te wachten. Daarom verzonnen we een list: in overleg met de klant besloten we om niet verder te gaan met de oude servers maar de complete omgeving over te zetten naar onze eigen Cloud oplossing.

Dan maar migreren naar de cloud

Zo’n migratie is altijd een behoorlijke klus waar heel wat bij komt kijken: het inrichten van de servers, het instellen van rechten, de installatie van de software en een restore van de bestanden. Het hele weekend waren we er druk mee. Uiteindelijk hadden we de nieuwe omgeving op zondagavond up en running. Pas toen konden we opgelucht adem halen. Iedereen kon op maandag gewoon weer fris aan de slag. En dat niet alleen, het bedrijf werkt voortaan in een omgeving die qua performance, stabiliteit en capaciteit een stuk beter is dan voorheen. Al met al hebben we een hachelijk gijzelingsavontuur tot een goed einde weten te brengen. Want zo doen we dat bij Computel. Als er een probleem is, dan doen we er alles aan om onze klanten te helpen. Zonodig offeren we er zelfs het weekend voor op!

Veiligheid voor alles!

Maar natuurlijk zorgen we er liever voor dat er geen ongelukken gebeuren. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Daarom zullen we in een volgende mail tips geven om te voorkomen dat er malware op je netwerk terecht komt. Het scheelt u een hoop paniek en zo hebben wij ook wat aan ons weekend. Stay tuned!

© 2017 Computel Standby - Alle rechten voorbehouden  |