Het kiezen van een goede naam voor je nieuwe site is niet eenvoudig. De naam moet pakkend en duidelijk zijn. Ook het bepalen van de extensie oftewel het Top Level Domain (TLD) is van belang. Wordt het .nl of .com? Of iets exotischer als .family, .club, .auto of .shop. Het kan allemaal!

De bekende Top Level Domains

Aan de hand van de LTD kun je zien voor welke doelgroep een website is bestemd. Tot voor een paar jaar geleden was er maar een zeer beperkte set met LTD’s beschikbaar. De Country Code Top Level Domains (CCTLD’s) en de generic top level domains (GLTD’s). De eerste groep bevat extensies met geografische aanduidingen zoals .nl, .be of .fr. De GTLD duidt het soort organisatie aan dat achter de website zit: .org, .net, .gov, .edu of .com.

Hoe kies je je extensie?

Voor een bedrijf dat lokaal opereert, is het handig om een CCLTD te gebruiken. De Nederlandse Google zal een .nl site automatisch hoger ranken dan een Belgische of Franse site. Voor bedrijven die internationaal opereren is het beter om een generieke domeinnaam als .com te gebruiken.

Ontdek de nieuwe domein extensies!

Sinds een paar jaar is er een nieuwe generatie TLD’s beschikbaar waarmee je veel gerichter kunt aangeven wat je doelgroep is. Kom je een website tegen waarvan de naam eindigt op .shop, .cars, .cloud, .eco of .tech, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Beter gevonden worden

Als bedrijf biedt zo’n duidelijke extensie veel voordelen. Niet alleen kun je je ermee onderscheiden van de concurrentie, ook geeft het Google extra mogelijkheden om je website te vinden. Op basis van de nieuwe extensie kan de zoekmachine veel makkelijker bepalen of je website relevant is voor de zoekopdracht.

Het voordeel van een extra domein extensie

Moet je meteen je hele website dan meteen omzetten naar een nieuwe extensie? Tuurlijk niet! Veel websites staan al geregistreerd onder meerdere extensies die onder water zijn deze aan elkaar gelinkt. Vaak kiezen bedrijven hiervoor om te voorkomen dat andere partijen er vandoor gaan met hun merk- of bedrijfsnaam. Bovendien kun je hiermee wellicht wat extra bezoekers trekken. Met een goed gekozen extensie kun je je doelgroep heel gericht bereiken.

Wat gaat dat kosten?

Voor het geld hoef je het niet te laten. Over het algemeen gesproken. De kosten van een nieuwe extensie loopt uiteen van enkele tientjes per jaar tot een paar duizend euro. Een populaire extensie als .cars of .movie kan flink in de kosten lopen. Meestal ben je echter voor een paar tientjes klaar. En dat is weinig geld voor al die extra bezoekers op je website!

Interesse?

Natuurlijk kunnen we Computel zo’n extra extensie voor je regelen. We horen graag van je!