Als partnerorganisatie staan wij in nauw contact met verschillende webbouwers. Dit geeft ons een goed beeld van wat er bij hen speelt, én hun klanten. Opvallend vaak horen wij dat webbouwers bij een oriënterend gesprek met een nieuwe klant standaard de wens ‘Niet te ingewikkeld, niet te duur, en als we maar gevonden worden’ voorgelegd krijgen. Begrijpelijk natuurlijk. Waarop de assertievere websitebouwer aangeeft wel direct door te vragen: of er al een blik op de online concurrentie is geworpen. Of duidelijk is waar de klant online het meest mee wordt geholpen. En wat de opdrachtgever zelf nou écht voor ogen heeft: dat de telefoon vaker gaat naar aanleiding van een websitebezoek? Dat het bedrijfsadres snel gevonden wordt? Of misschien ook het online aanbieden van het productassortiment?

En zo hebben wij intussen meer inzichten opgedaan:

Wie ben je, en wat doe je?

Alles hangt uiteindelijk af van de bedrijfsactiviteiten. De bakker om de hoek heeft misschien niet eens een website nodig; het plaatsen van acties op Facebook kan volstaan, waarbij Google Mijn Bedrijf zorgt voor vindbaarheid en de juiste recensies. Voor een hovenier wordt het al een ander verhaal. Referentieprojecten overzichtelijk op een eigen website plaatsen zal waarschijnlijk veel meerwaarde hebben, net als een omschrijving van de werkwijze en de historie van het bedrijf. Sociale media kunnen ook hier weer meerwaarde hebben door daar recente projecten te plaatsen, met een ‘doorlink’ naar de website voor meer info. Beide voorbeelden passen prima in ‘niet te ingewikkeld en niet te duur’.

De zoektocht naar vindbaarheid

Het onderdeel ‘als we maar gevonden worden’ is een ander verhaal. Als bakker in, laten we zeggen Wilp, word je direct gevonden met de zoekopdracht ‘bakker Wilp’. Als hovenier in een middelgrote stad moet je al wat meer moeite doen om op pagina één van Google’s zoekresultaten te komen, en als landelijk opererend adviesbureau moet je helemaal van goeden huize komen om gevonden te worden. De sleutel tot succes hierbij heet ‘SEO’, de afkorting voor zoekmachineoptimalisatie (vrij vertaald). Hier kan een flink epistel over geschreven worden, maar in de basis komt het neer op zo waardevol mogelijke inhoud te schrijven voor de bezoeker van je website (en daarmee hun vragen te beantwoorden). De algoritmes van bijvoorbeeld Google werken tegenwoordig zo goed, dat deze heel precies inschatten of de teksten van je website iets van waarde toevoegen. ‘Leven in de brouwerij’ wordt daarnaast ook beloond: als je laat zien dat je actief bezig met je website door deze regelmatig van nieuwe (en goede) informatie te voorzien, zal je ‘ranking’ in de zoekresultaten stijgen.

Maak er werk van!

SEO heeft veel meer aspecten, en er bestaan goede hulpmiddelen om je website op dit front te optimaliseren. Dat klinkt als werk, en dat is het ook. Als je jouw website echter als volwaardig onderdeel van je bedrijf (en verkoopkanaal) behandelt, zul je hier hoogstwaarschijnlijk ook goede resultaten mee behalen. Mits je de gebruikersinterface/gebruiksvriendelijkheid van je website op orde hebt, iets dat we ook bewaren voor een volgend blog…Wil je in de tussentijd al meer weten? Laat je dan door ons in contact brengen met één van de webbouwers in ons netwerk, en bel 055 – 577 28 90.